Czym właściwie jest technologia RFID?
Zacznijmy od podstaw. RFID to swego rodzaju alternatywa dla kodów kreskowych. Ta szybko rozwijająca się technologia umożliwia identyfikację drogą radiową i składa się z szeregu znaczników, zwanych tagami, a także urządzenia, które jest w stanie odczytywać sygnały radiowe wysyłane przez te znaczniki. W standardzie UHF, który jest powszechnie używany w logistyce, stosuje się tagi pasywne. Zawierają one chip z zaprogramowanym numerem identyfikacyjnym danego towaru, a także antenę nadawczo-odbiorczą. Znaczniki zasilane są energią z fal radiowych generowanych przez czytnik, nie wymagają więc baterii. Gdy znacznik odbiera fale, energia przepływa przez wewnętrzną antenę do układu scalonego.
Dla kogo jest technologia RFID?
Technologia zaprojektowana została z myślą o wszystkich przedsiębiorstwach, które dążą do automatyzacji pracy i wyeliminowania ludzkich błędów. RFID pomaga oszczędzać czas, a jednocześnie ułatwia pracę i nadzór nad linią produkcyjną. Systemy wdrażane są w wielu branżach, m.in. przemyśle, logistyce czy transporcie. RFID pomaga firmom:
- wyeliminować błędy przy skanowaniu ręcznym,
- przyśpieszyć proces skanowania etykiet,
- ograniczyć opóźnienia związane z ręczną obsługą kodów kreskowych.
Choć początkowo inwestycja w RFID może wydawać się kosztowna w porównaniu z tańszą technologią kodów kreskowych, jest coraz częściej wdrażana w produkcji, przemyśle, logistyce i handlu. Dla wielu firm jest już niezastąpionym elementem takich procesów jak inwentaryzacja, identyfikacja pracowników i rejestracja ich czasu pracy, znakowanie produktów, śledzenie produkcji, ewidencja opakowań zwrotnych, bezpieczeństwo i kontrola dostępu.