Menu Zamknij

Antena RFID – jakie wybrać?

Antena RFID dobierana jest ze względu na kilka parametrów. Rozróżniamy anteny mniejsze i większe, spolaryzowane dookólnie i kierunkowo, lewo lub prawo skrętne.

Antena RFID pobiera energię z czytnika RFID. Następnie przesyła ją w postaci fali radiowej do znacznika RFID znajdującego się w jej zasięgu. Jeśli czytniki są mózgami systemu RFID to anteny są jego ramionami. Ponieważ przekazują i odbierają informacje między tagiem RFID a czytnikiem. Anteny RFID zazwyczaj fizycznie wyglądają podobnie. To co je odróżnia od siebie to specyfikacja techniczna. Wybierając antenę należy wziąć pod uwagę kilka parametrów które znajdziesz w karcie katalogowej produktu.

Zakres częstotliwości

W każdym kraju obowiązują odpowiednie przepisy określające zakresy dopuszczalnych częstotliwości transmisji UHF RFID. Trzy najbardziej rozpowszechnione zakresy częstotliwości dla anten UHF RFID to:

  • 865-868 MHz (EU / ETSI,
  • 902-928 MHz (US / FCC),
  • 860-960 MHz (globalny).

Wybierając antenę RFID, należy wybrać zakres częstotliwości odpowiedni dla regionu, w którym będzie ona działała.

Polaryzacja

Kolejnym czynnikiem poprawiającym jej selektywność jest polaryzacja. Anteny dookólne czytają tagi bez względu na ich położenie przed anetną. W przypadku gdy użyjemy anteny spolaryzowanej np. poziomo – tag RFID ułożony poziomo naprzeciwko, będzie czytany na większą odległość. Jeśli obrócimy tag o 90st i jego anteny będą niezgodne z polaryzacją anteny ich zasięg odczytu znacząco zmaleje.

W przypadku gdy w procesie identyfikacji musimy rozróżniać tagi które są blisko siebie np. na taśmie produkcyjnej powinny być one skierowane pionowo (antena ustawiona w tej samej polaryzacji pionowej). W takiej konfiguracji nawet jeśli tagi będą blisko siebie, będzie się je dało pojedynczo odczytać. W takim wariancie powinniśmy zastosować anteny mniejsze o niższym wzmocnieniu. Anteny spolaryzowane mają jeszcze jedną zaletę, z racji kierunkowości potrafią odczytywać tagi z jeszcze większej odległości niż przy polaryzacji dookólnej.

Taka funkcjonalność jest pożądana np gdy w magazynie konieczne jest odszukanie konkretnego produktu z konkretnym tagiem. Anteny spolaryzowane kierunkowo (poziomo lub pionowo) stosuje się też przy rejestracji zawodników biegnących w zawodach sportowych.

Antena RFID - rodzaje

Małe i duże anteny RFID

Podstawowym kryterium doboru anteny jest jej wielkość, im większa antena  RFID, tym jej zasięg będzie większy i będzie możliwy odczyt tagów RFID z większej odległości. Anteny dobiera się zatem do obszaru którym ma objąć. Jeśli obszar jest duży dajemy większą antenę lub kilka mniejszych. Jeśli musimy identyfikować tagi bardziej selektywnie stosujemy mniejszą antenę.

Wewnętrzne i zewnętrzne

Kolejnym z czynników jest zastosowanie anteny do konkretnego środowiska. Zwykle dzieli się je na anteny wewnętrzne (indoor) oraz zewnętrzne (outdoor).

Anteny outoor mają zwykle większą odporność na czynniki zewnętrzne czyli zapylenie i wilgoć. Wszystkie urządzenia elektroniczne mają stopień ochrony przed wnikaniem kurzu i wody zgodnie z amerykańską normą IEC 60529 i brytyjską normą EN 60529 w zakresie od IP 00 do IP 69.

Podstawową różnicą anten zewnętrznych anten od wewnętrznych jest większy zakres temperatur w których mogą pracować, oraz odporność na kondensację pary wodnej. Jeśli masz np. dok załadunkowy i wewnątrz w świetle bramy chcesz zainstalować anteny, to w przypadku otwierania bramy na czas załadunku nastąpi kondensacja pary wodnej (skroplenie), które skutkować będzie szybszym zużyciem anten oraz złącz kablowych.

Jeśli zainstalujesz nieodpowiednią antenę do warunków otoczenia, możesz spodziewać się niestabilnego działania systemu RFID, który z czasem może całkowicie przestać reagować.

Zewnętrzne oraz z wbudowanym czytnikiem RFID

Anteny mogą być zintegrowane w jednej obudowie wraz z czytnikiem RFID i zakupione jako jedno urządzenie, lub pracować oddzielnie.

Urządzenia z wbudowaną anteną pozwalają zaoszczędzić miejsce i zbudować bardziej mobilny system, bez martwienia się o okablowanie. Takie rozwiązanie może być optymalne dla rozwiązań w handlu, ponieważ jest zwykle niewielkie, łatwe w użyciu i bardziej atrakcyjne wizualnie niż dwa nieporęczne urządzenia zewnętrzne.

Czytniki z wbudowaną anteną RFID to też terminale mobilne bo w jednym urządzeniu jest czytnik i antena. Często w trudnych środowiskach pracy np. w malarniach stosuje się czytniki z anteną RFID w jednym urządzeniu.

Z drugiej strony, anteny zewnętrzne zapewniają znacznie więcej możliwości konfiguracji i elastyczność w ramach różnych zastosowań.

    form-icon

    Masz pytania?
    Skontaktuj się z nami

    Imię i nazwisko*

    E-mail*

    Telefon*

    Wiadomość

    Pobierz PRZEWODNIK PO TECHNOLOGII RFID

    Antena RFID – jaką wybrać?