Drukarki RFID – jaką wybrać?

Drukarki RFID - na co zwrócić uwagę?

Drukarki RFID są używane w celu zastąpienia ręcznego kodowania i dodania znaków widzialnych na etykietach RFID. Te urządzenia to w zasadzie czytnik RFID i drukarka połączone w jedną maszynę. Znaczniki UHF, HF i NFC mogą być kodowane przez drukarkę RFID, o ile tag RFID jest kompatybilny z daną drukarką. Ważne jest, aby sprawdzić czy rozmiar etykiety  jest zgodny ze specyfikacją drukarki. Obecnie w drukarkach RFID można kodować i zadrukowywać etykiety papierowe, foliowe jak i specjalne etykiety na metal (wszelkie tagi RFID w obudowach przemysłowych muszą być kodowane ręcznie). Czytnik RFID wewnątrz drukarki służy zarówno jako koder i weryfikator dla wszystkich znaczników, które przechodzą przez jednostkę podczas odczytu. Koduje on znaczniki nowymi informacjami, a następnie czyta znaczniki przed ich zwolnieniem w celu sprawdzenia, czy tag zawiera prawidłowe, nowe informacje. Drukarki RFID drukują średnio około 20 etykiet na minutę w zależności od ustawionej prędkości drukowania i rozmiaru etykiety. Ponieważ drukarki RFID są szybkie i dokładne, są niezbędne w zastosowaniach, gdzie wymagana jest duża liczba etykiet RFID.

Rodzaje druku

W większości drukarek RFID dostępne są dwie metody druku: termiczna (direct thermal printing) i termotransferowa (thermal transfer printing).

Druk termiczny jest możliwy tylko na określonym typie papieru, który ciemnieje gdy styka się z rozgrzaną głowicą drukującą. Ten rodzaj druku jest rzadziej stosowany ponieważ jest on wrażliwy na światło słoneczne i wysoką temperaturę, co powoduje zanik zadruku po jakimś czasie. Zaletą jest szybkość wydruku, cicha praca i niższy koszt.

Druk termotransferowy odbywa się poprzez wykorzystanie specjalnej taśmy barwiącej, której pokrycie jest rozgrzewane przez głowicę drukującą w wyniku czego barwnik z taśmy zostaje przylepiony do materiału, który jest zadrukowywany. Ta metoda jest częściej stosowana ze względu na trwałość zadruku.

Kiedy zainwestować w drukarkę RFID?

Koszt drukarki RFID jest stosunkowo wysoki. Przed zakupem drukarki do tagów RFID warto wziąć pod rozwagę m.in..:

  • ilość czasu spędzanego na ręcznym kodowaniu tagów / koszty kodowania przez zewnętrzną firmę – koszty ręcznego kodowania wraz z kosztami błędów w skali roku mogą być zbliżone do kosztu zakupu drukarki RFID,
  • możliwości drukarki RFID – może ona szybko kodować znaczniki, a także drukować czytelny numer, logo lub kod kreskowy na przedniej stronie znacznika. Ponadto jest o wiele bardziej dokładna niż tagowanie ręczne, które jest obarczone ryzykiem błędu ludzkiego.

Udostępnij ten artykuł